Ofte stillede spørgsmål og plejevejledning
Hobbex-teamet elsker radiostyret og vores største ønske er, at så mange som muligt også synes, det er lige så sjovt.
For at elektroniske og genopladelige produkter skal holde så længe som muligt og for at de skal være sikre at bruge, er det vigtigt, at du som kunde tager godt vare på dine produkter og nøje følger instruktionerne om produktpleje og sikkerhed. Læs manualen og de informationsark, der følger med dit produkt ved køb.
Vores produkter er hobby-graded, hvilket betyder, at man mekker og skifter dele ud, når de går i stykker. Er du usikker på, hvordan man skifter en del? Vi guider dig!
Nedenfor har vi samlet nogle faq, tips, råd og anbefalinger i forskellige kategorier, og vi opdaterer løbende med information. Vi anbefaler alle vores kunder at læse dette igennem.
Ofte stillede spørgsmål
-
Hvordan sporer jeg status for min bestilling på Hobbex?
Når du lægger din ordre, får du en ordrebekræftelse til din mail. Samme dag eller hverdagen efter kommer endnu en mail med sporingsinformation. (så snart lageret har behandlet din ordre). Med sporingsinformationen kan man se via Bring hjemmeside, hvor ens forsendelse befinder sig.
Har du nogle andre spørgsmål vedrørende bestillingen, skriv ind til vores kundeservice.
-
Hvilke forsendelsesmetoder tilbyder Hobbex?
I øjeblikket tilbyder vi levering via Bring agent.
-
Kan jeg ændre udleveringssted?
I kassen, når du vælger forsendelsesmetode, har du mulighed for at ændre agent. Bemærk, at kun Bring agenter vises.
-
Jeg vil ændre eller annullere min ordre?
Efter at du har fået en ordrebekræftelse, kan du ikke ændre eller annullere din ordre. Hvis du ønsker at tilføje en vare, skal du desværre lægge en ny ordre. Hvis du ikke ønsker at beholde dit produkt, du har bestilt, henviser vi til vores vilkår for åbent køb. Se vores Købsvilkår for mere information.
-
Jeg har lavet en retur. Hvor er min tilbagebetaling?
Når vi har modtaget returen til lageret, kontrollerer vi den, så den stemmer overens med vores vilkår for retur og åbent køb. Derefter korrigerer vi ordren, og Klarna håndterer tilbagebetalingen. En tilbagebetaling kan tage op til 30 dage fra, at du har sendt den til os. Se vores Købsvilkår for mere information.
For spørgsmål relateret til tilbagebetalingen eller faktura henviser vi dig til Klarna.
-
Kan jeg handle fra mit firma hos jer?
Ja, det kan du! I kassen vælger du Organisation/Firma i stedet for privatperson og angiver de oplysninger, som felterne beskriver, hvis de ikke hentes automatisk. Du skal stadig legitimere dig med personligt bank-ID, så Klarna ved, at du må handle for firmaet eller den organisation, du angiver.
-
Har I nogen butikker tilbage?
Nej, vi har lukket alle vores fysiske butikker. Nu finder du hele vores sortiment her på hjemmesiden.
-
Kan jeg få kataloget tilsendt?
Vi har ikke længere kataloget. Vores sortiment ændres og opdateres konstant. Hele sortimentet finder du her på hjemmesiden!
-
Har I nogen rabatkode eller igangværende kampagne?
På vores hjemmeside vises det altid, om vi har en igangværende kampagne. For ikke at gå glip af dette og følge med på alle nyheder anbefaler vi, at du abonnerer på vores nyhedsbrev! (se nederst på vores hjemmeside)
-
Min bil er gået i stykker og virker ikke. Hvad skal jeg gøre?
Hvis din bil har fået en fysisk skade, så findes der reservedele til rådighed. Se næste punkt for at vide, hvordan du finder den rigtige del til din bil.
Hvis du har svært ved at vide, hvad fejlen er, så kontakt vores support, så hjælper vi dig med tips og tricks, så fejlsøgningen lettes. Kontakt os med en mail til [email protected] eller via vores supportformular
-
Hvordan finder jeg min reservedel?
I produktets manual finder du en sprængskitse. Der leder du efter delnummeret på den del, du har brug for, og søger derefter i vores søgefelt på Hobbex.se
Du kan også finde passende reservedele til dit produkt ved at gå ind på kategori Reservedele. Brug derefter ”filter” og vælg dit hovedprodukt i listen ”passer til” Alle de dele, vi har, som så passer til det valgte produkt, vises!
Finder du stadig ikke den del, du leder efter? Skriv ind til os på kundeservice!
-
Jeg har tænkt mig at køre meget på græsunderlag. Hvilken bil fungerer bedst?
Er det sådan, at I kun vil køre på græs til sidst, så er en bil med børsteløs motor bedst.
Disse holder bedst i længden på denne type underlag, fordi motoren klarer modstanden lidt bedre end en bil med børstet motor.
Det er muligt at filtrere på motor i filterspalten på hjemmesiden.
-
Jeg vil købe en bil som gave til et barn/ungdom som sin første bil. Hvilke biler passer bedst?
Gå ind på vores biler og brug ”filter” for derefter at vælge Begynder under ”passer til” Så får du vist de biler, vi mener passer til dem, der ikke har så meget køreerfaring, men stadig vil begynde med radiostyret. Nogle af disse er stadig hurtige modeller, så vurder, hvad der passer bedst for jer!
-
Kan jeg indstille maksimalhastigheden på min bil?
Ja, hvis bilens kontrol/radio har et TH.d/r-regulering, så kan du indstille maksimalhastigheden.
-
Hvad betyder alle reguleringer på en radio/håndkontrol?
Alle radioer ser forskellige ud, og alle radioer har ikke de samme reguleringer, de mest almindelige er disse nedenfor.
TH.D/R = Throttle Dual Rate. Justerer ”spændet” på gassen. Sænker man denne, så kan højeste hastighed ikke opnås.
TH.TR = Throttle Trim. Justerer ”midtstillingen” mellem gas og bak/bremse. Nogle radioer har ikke denne funktion.
ST.D/R = Steering Dual Rate. Justerer styrservoets udslag. Står denne for højt, er der risiko for, at servoarmen bøjer eller slår i servohuset. Desuden kan en bil være svær at styre i højere hastigheder, hvis dette regulering står højt.
ST.TR = Steering Trim. Justeres, så bilen kører ligeud, når man ikke drejer med rattet,
-
-
Hvad betyder skala 1/10 eller 1/18?
Skala betyder, at bilen er en reduktion af den virkelige model, dvs. en bil, der hedder 1/12 (eller 1:12), er 12 gange mindre end den virkelige model. Det betyder, at en bil, der kaldes at være i f.eks. skala 1/12, er større end en bil, der f.eks. er i skala 1/24, da den kun er 12 gange mindre end den virkelige model, mens den anden er hele 24 gange mindre end den virkelige model. Fordi ikke alle ved, hvor stor en rigtig bil er, og dermed ikke kan bedømme, hvor stor en reduceret bil bliver, kan det stadig være svært at vide, hvor stor bilen faktisk er. Derfor skriver vi altid ud, hvor stor bilen er i millimeter på vores produktsider, men som en tommelfingerregel er en bil i størrelse 1/12 cirka 35-40 cm lang. Desværre er det ikke altid lige mellem forskellige producenter og mærker, så en bil i skala 1/12 fra en producent kan være mindre eller større end en bil i skala 1/12 fra en anden.
-
Hvilket batteri passer til min bil?
På hjemmesiden under kategorien Batterier og opladere kan du vælge via filteret, hvilket produkt du har i feltet ”passer til”, og derefter dukker passende batteri og oplader op.
Er det sådan, at batteriet, du har brug for, ikke findes? Skriv ind til vores kundeservice og send et billede af det batteri, du har, samt hvilket produkt batteriet skal være til, så prøver vi at hjælpe dig så godt, vi kan!
-
Batterigaranti, har I det?
Da batterier er klassificeret som forbrugsvarer, så er de i reglen ikke dækket af nogen direkte garanti, medmindre de er defekte lige ud af kassen, især i tilfælde af dybdeafladning, da dette i princippet altid er et spørgsmål om vedligeholdelse.
Men det er ikke ualmindeligt, at man bare stiller bilen slukket og glemmer at oplade batteriet, at batteriet efter nogle dage kan have afladet sig selv. Li-Po og Li-Ion batteri er mere følsomme over for afladning.
Nye batterier findes under kategorien Batterier og opladere.
Plejevejledning
Vigtig information om batterier og opladning
Alle produkter, der bruger batterier og som er genopladelige, medfører visse sikkerhedsrisici, hvis de ikke passes ordentligt.
Nedenfor følger derfor vigtig information om, hvordan du bedst passer på dine batteridrevne produkter og hvordan du går frem for korrekt opladning.
- OBS! Lad ALDRIG oplader og batteri uden opsyn ved opladning. Dette betyder altså, at opladning ALDRIG skal ske om natten, når man sover, eller i den tid, hvor ingen er hjemme. Dette gælder alle typer af batterier uanset type af opladning, hvilket stik det tilsluttes til, eller hvordan batteriet er placeret i produktet. Hvis batteriet eller opladeren bliver overophedede, når de oplades uden opsyn, så øges risikoen for brandfare.
- Sørg altid for, at opladeren IKKE er tilsluttet 12V/230V strømkilde, når den ikke bruges til opladning.
- Brug ALDRIG opladeren, hvis den er fugtig eller våd. Sørg for, at den får lov til at tørre ordentligt, før den bruges igen.
- Alle opladere udvikler varme ved opladning. Sørg for, at der er masser af plads og luft til køling omkring opladeren. Også batteriet bliver varmt mod slutningen af opladningen, så placer derfor ALTID både oplader og batteri på et holdbart, ikke brændbart materiale ved opladning.
- Oplad ALDRIG beskadigede eller ikke genopladelige batterier
- Kontroller med jævne mellemrum, at batteriet ikke bliver overophedet, når det oplades. Sluk straks for opladningen, hvis det sker.
- Et batteri bliver varmt, når det bruges i din model. Dette må ikke oplades igen, før det er vendt tilbage til normal temperatur.
- Vi anbefaler, at du ikke oplader dit batteri med mere end ca. 25% over den effekt, der er angivet på batteriet. Eksempel: Opladestrømmen for et 2000mAh batteri bør ikke overstige 2000mAh + 25% = 2500mA (2,5A), et batteri med 3000mAh bør ikke oplades med mere end 3,75A.
- Hvis din oplader ikke har automatisk afbrydelse, skal du holde øje med opladeindikatoren på opladeren. Når den indikerer, at batteriet er fuldt opladet, er det tid til at slukke for opladningen.
- Vi anbefaler brug af sikkerhedspose ved al slags opladning, især ved opladning af lithiumbaserede batterier (Li-Po, Li-Fe), som er mere følsomme over for overophedning.
- For at beregne opladningstiden på et tomt batteri bruger du formlen (batteriets mAh / opladerens output mA). Eksempel: Et 3000mAh batteri, der skal oplades med en oplader, der giver 500mAh (0,5A), tager 3000/500=6h cirka at oplade. Tænk på, at dette er omtrentlig opladningstid.
Waterproof = Vandtæt?
Svaret er Nej. Flere af vores produkter står der waterproof på kasser eller informationsblade. Dette kan ikke oversættes til vandtæt, men betyder i stedet stænksikker. Der findes en masse forskellige IP-klassificeringer, som ikke skrives ud. Begrebet stænksikker kan også tolkes forkert, da klassificeringerne har forskellige underkategorier, der klarer forskellige slags vandtryk og mængde inden for en vis tid.
Som regel er radiostyrede produkter følsomme over for netop vand. At bruge disse ved fugtigt underlag eller når det regner medfører altid en risiko for, at elektronik kan tage skade, samt at et større vedligehold på produktet er nødvendigt efter kørsel.
Har du yderligere spørgsmål om produktpleje eller opladning af batterier? Kontakt vores kundeservice, så hjælper vi dig!
Siden blev sidst opdateret 2023-11-27.
-